Tuesday, September 27, 2016
Higravstinden
Den tredje dagen i Lofoten og vi ville prøve oss på Lofotens høyeste fjell Higravstinden 1147 moh. Det startet rett opp på en sti men etterhvert som du kom høyere opp brukte vi litt tid på stifinning. Det var også greit å bruke tau som sikring i noen partier. For å komme fra den ene toppen til den neste måtte du ned i en kløft og Jan måtte hjelpe for jeg rakk ikke opp (eller hadde ikke de riktige klatreferdighetene). Jan sikret på vei ned. På toppen møtte vi tre andre som drev med research og bildetaking til boken sin 'Turguide i Lofoten' (Kristin) så det var gøy. Etter tåken forsvant så vi ned på Trollfjorden der Matt Damon nylig hadde vært å spilt inn den nye filmen 'Downsizing'!
Himmeltinden
Vi våknet til lavt skydekke og regn men det så litt lysere ut over dagen så vi kjørte 1.5 timer sør til Utkleiva og gikk til Himmeltinden (965 moh) som er det høyeste fjellet på Vestvågøy. Her var det lett å finne frem på en godt synlig sti og tåken flyttet seg oppover fjellsiden etterhvert som vi gikk slik at vi fikk flott utsikt ned til Mannen, Veggen og Hauklandstranda. På toppen ble det plutselig helt hvitt i løpet av sekundet og plutselig hadde vi radaren som svingte frem og tilbake rett foran oss. Vi måtte teste badevannet nede på Hauklandstranda og det var kanskje plussgrader: )
Vassdalseggi
Tok turen opp til Haukeli fredag kveld og rakk akkurat litt snack og drikke på Haukeliseter før de stengte. Vi valgte å sove i bilen fremfor sovesalen og det fungerte veldig bra. Vi begynte i gå i ganske rasked tempo og etter noen kilometer skjønte vi at den egentlige stien tok av tidligere og gikk mye høyere enn der vi var nede ved enden av vannet. Det var enkelt å gå rett opp og vi kom til Listedalen og elven som måtte krysses. Det var ingen T merking av stien men noen varder som vi kunne følge. Det var et godt stykke langs kammen før du kom til toppen som var helt tåkelagt. Men kjekt å ha vært på Rogalands høyeste topp Vassdalseggi på 1658 moh.
Vågakallen
Vågakallen, eller kongen av Lofoten, var det første fjellet vi hadde på listen på turen i Lofoten. Jeg var litt spent på turen siden flere nettsider anbefalte guide og det sto mye skrevet om det berømte taket. vi hadde lest masse på nett og kjøpt 'På tur i Lofoten' der alle turene vi gikk var bekrevet. Det var ganske god sti hele veien og taket gikk veldig greit. Det var noen veldig bratte partier på slutten men vi brukte ikke tau.
Saturday, August 13, 2016
Subscribe to:
Posts (Atom)




















