Tuesday, August 18, 2015

Mt Sherman -14036 ft

I dag ble jeg med en turgruppe for å prøve å bestige et fjell på over 14000 ft (4872 m), Mt Sherman. Dette er ett av 56 fjell over 14000 ft i Colorado og skal være en av de letteste å bestige. Jeg startet kl 4 i morges og møtte de andre i femtiden så vi kunne kjøre sammen ca 1.5 time videre og siste del på dårlig vei så vi trengte en stor bil.  Vi startet tidlig for å være på vei ned før 12 pga tordenstormer på ettermiddagen. Det gikk overraskende bra å gå opp for jeg trodde jeg ville få mer høydesyke men jeg merket ikke mye. Det ble derimot utrolig mye vind på kammen opp mot toppen og jeg måtte holde ei som var litt lettere så hun ikke føk avgårde. Vi bestemte oss for å snu rundt 13700 ft der vi kom inn i enda sterkere vind. Det var også andre som snudde på samme sted. Vi møtte en kjentmann på vei ned og han sa dette var et av det mest vindfulle fjellet  i Colorado. Selv om det var meldt 30 mph var det nok 50-60 mph eller kanskje mer. Uansett så var det en morsom tur og jeg ble kjent med mange hyggelige folk. Hun som ledet turen sendte meg nettopp en melding om at jeg måtte ta kontakt hvis Oskar trengte råd siden sønnen nettopp hadde studert det samme og mannen sitter i styret på ingeniør avdelingen i Boulder. 


De hadde printet navn og høyde på fjellet (for fjell over 14000 ft)
 Vi gikk forbi en gammel gullmine


Toppen i bakgrunn. Vi gikk til kammen litt til venstre for toppen.

Gruvene ble nedlagt i begynnelsen av 1900 tallet og de prøvde seg igjen på 70 tallet uten å lykkes. 



Utedo


Bil




Blomster på 12000 ft ( 3800 moh)




No comments:

Post a Comment